ضدکف‌های صنعت نساجی

 


ضدکف یا آنتی فوم چیست؟

ضدکف یا آنتی فوم به مادۀ شیمیایی می‌گویند که باعث کاهش حجم یا ازمیان رفتن کف‌هایی که در حین اجرای فرایندهای مختلف شکل می‌گیرند، می‌شود. برای مثال در فرایندهای شیمیایی، دلایل استفاده از آنتی فوم‌ها، جلوگیری از سرریز شدن یا نقص و ایجاد لکه در پوشش‌های سطحی و مشکلات اینچنینی است. در ادامۀ این متن شما را با انواع ضدکف‌ها و کاربردهایشان آشنا خواهیم کرد.

 کف چیست و چگونه بوجود می‌آید؟

حضور پایدار گاز در سطح مایع را کف یا فوم می‌گویند که به شکل حباب در حضور عوامل کفزا نمود پیدا می‌کند. بدترین نوع کف، کف شناور روی مایعات است. بوجود آمدن کف در سطح مایع ممکن است که باعث بوجود آمدن مشکلاتی همچون سرریز شدن مخزن و حمام شود که یک نگرانی ایمنی است. دلیل اصلی بوجود آمدن کف یا فوم، ورود گاز به مایعات است.

پیدایش و تاریچه آنتی فوم یا ضدکف

ابتدا مختصری از تاریخچۀ ضدکف را توضیح داده و سپس به سراغ بررسی کاربردهای آن خواهیم رفت،  نخستین آنتی‌فوم‌ها برای از میان بردن حباب‌های سطح مایع استفاده می‌شدند و از موادی چون نفت سفید، روغن مازوت و فرآورده‌های روغنی سبک ساخته شده بودند. این ضدکف‌ها برای افزایش کارایی محصولات نفتی مفید و کاربردی بودند، اما بخاطر هزینۀ بالا صرفۀ اقتصادی نداشتند.




 عملکرد آنتی فوم (ضد کف)

بر اساس آنچه در منابع علمی و کتب و مقالات آمده است عملکرد ضدکف به مواد نامحلول موجود در آن برمی‌گردد. به طورمثال در برخی مراجع گزارش شده است که روغن‌های محلول، عملا عملکرد کفزایی داشته و مناسب استفاده به عنوان ضدکف نیستند. به طورکلی، مکانیسم رایج مورد مطالعه در این زمینه به این صورت است که روغن سیلیکون یا همان پلی دی متیل سیلوکسان برروی سطح مایع ایجاد پل کرده و ذرات آب گریز سیلیکا باعث پارگی سطح فیلم و عبور هوا از درون مایع بدون تشکیل کف می‌شوند. در حدود 6 دهۀ قبل اورز و ساترلند مکانیسم پخش مارانگونی را برای عملکرد ضدکف پیشنهاد کردند. هرچند ادعاهای بسیاری بصورت تجربی ارائه شد که این تئوری‌ها را تضعیف کرد. در واقع، مکانیسم گسترش مارانگونی از لحاظ کاربردی محدودیت دارد چرا که صرفا یک اثر گذرا است.

عملکرد موثر ضدکف توسط روغن‌ها، خصوصا روغن‌های سیلیکونی مستلزم آن است که ذرات آنتی‌فوم توسط سطح مشترک آب و روغن جذب و یا با استفاده از خاصیت مویینگی به سطح ماده کف زا برسند.

حضور مواد با خاصیت کف‌زدایی بروی سطح سیال کف‌کننده (هرچند بصورت یک لایۀ نازک) باعث تغییراتی برروی کشش سطحی می‌شود که به همین دلیل، عمل کف‌زایی را حذف یا تضعیف می‌کند.  از سوی دیگر ذرات روغن موجود در ضدکف قبل از رسیدن به سطح آب و هوا تمایل دارند فوم‌های موجود در لایۀ پلاتو را به طور کامل از بین برده و به سطح مشترک آب و هوا برسند.

به طور کلی به نظر می‌رسد حضور پلی دی متیل سیلوکسان بصورت امولسیونی در حضور ذرات جامد آبگریز سیلیکا از جمله نانو سیلیکا بتواند عملکرد آنتی فوم یا همان ضد کف را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. به همین جهت در ضدکف‌های تولیدی گروه آرمان شیمی افروز علاوه بر استفاده از روغن‌های حاوی سیلیکا، از نانو ذرات موثر و آبگریز سیلیکا نیز استفاده گردیده است که باعث عملکرد فوق العاده در فرآیند ضدکفی و همینطور باعث ارتقاء سطح کیفیت محصولات در بسیاری از صنایع می‌شود.



 

 

معرفی انواع ضد کف

ضدکف سیلیکونی

ضدکف سیلیکونی ماده‌ای بر پایۀ پلیمرهای سیکیلونی است، که به شکل روغن و یا امولسیون‌های پایۀ آب تولید می‌شوند. این نوع از آنتی فوم‌ها از پخش شدن یک سیلیس آبگریز در روغن سیلیکون بوجود می‌آیند.

ضدکف غیرسیلیکونی

آنتی فوم غیرسیلیکونی همانگونه که از نامش پیداست ماهیتی غیرسیلیکونی دارد، به این معنی که در ترکیبات این نوع از آنتی فوم‌ها مدل‌های مختلف روغن‌های گیاهی و معدنی مانند روغن نباتی، روغن سفید و یا هر مدل روغن دیگری به غیر از روغن سیلیکونی یافت می‌شود. در نظر داشته باشید دستۀ دیگر از این آنتی فوم‌ها، با پایۀ شیمیایی اسیدهای چرب و یا الکل‌های چرب هستند، این نوع از ضدکف‌های غیر سیلیکونی، آمیخته‌ای از روغن‌های معدنی سبک و سورفاکتانت‌های غیریونی اند.

ضد کف الکلی

ضد کف الکلی ماده‌ای قدرتمند بر پایۀ اسیدهای چرب است، در واقع نوعی آنتی‌فوم فاقد سیلیکون است که خاصیت کنترل کف را دارد. این نوع از آنتی فوم‌ها فاقد هرگونه اثر جانبی هستند.




کاربرد ضد کف‌ها در صنایع نساجی و چرم سازی

یکی از موارد کاربرد آنتی‌فوم سیلیکونی در صنایع نساجی و چرم سازی است. از جملۀ این موارد می‌توان به کاهش قدرت کف‌زایی در قسمت پردازش نساجی و چرم اشاره کرد. در صورت کف‌زایی در هر نوع سیستمی در صنعت، سیستم کف‌زدا با بهره‌وری بهتر باعث از بین رفتن سریع آن می‌شودعلاوه بر آن، آنتی فوم، سرعت واکنش و پردازش سیستم را تا حد قابل قبولی افزایش داده و آنتی فوم‌های سیلیکونی میزان مصرف آب و مواد شیمیایی و در برخی موارد میزان رنگ مصرفی را نیز کاهش می‌دهند. بنابراین، ضدکف‌ها، صرفۀ اقتصادی بالایی ایجاد می‌کنند.

یکی از مشکلات پیشروی صنعتگران در عرصۀ نساجی و چرم سازی، مشکلاتی است که دررابطه با دمای بالای فرآیندها و شوک‌های حرارتی ایجاد می‌شود (لکه زایی). آنتی فوم‌های سیلیکونی با توجه به سنتز و تولید در دمای بالا این مشکلات را نیز پوشش داده و به بهترین نحو عمل می‌کنند.

انحلال‌پذیری بالای این ضدکف‌ها در سیستم‌های آبی باعث عملکرد فوق‌العاده و پایداری (در مدت زمان‌های طولانی) آنها شده و معضلات ناشی از عملکرد گذرای دیگر محصولات را کاهش می‌دهد.  استفاده از ضدکف در صنایع نساجی تایید شده و مشتریان خاص خود را دارد که علاوه بر کیفیت محصول، قیمت آن نیز به لحاظ اقتصادی باعث ایجاد جذابیت مصرف و افزایش راندمان تولید می‌گردد.

نکتۀ پایانی و حائز اهمیت در رابطه با استفاده از ضدکف‌ها در صنایع نساجی و چرمسازی، سازگاری مناسب آنها با محیط زیست و عملکرد خنثای آنها به لحاظ شیمیایی است. از دیگر صنایعی که ضدکف درآنها کاربر دارد عبارتند از:

  •  مواد ساختمانی و تولید بتن
  • تولید مواد غذایی
  • ساخت مواد شیمیایی
  • جوهر چاپ
  • تولید رنگ و ترکیب رنگ
  • پساب ها
  • محیط های زیرزمینی و کاوش های زیرزمینی
  • ساخت گل حفاری
  • تولید آسفالت
  • تولید و ساخت رنگ
  • تصفیه آب و فاضلاب شهری و صنعتی
  • تهیه لوازم بهداشتی
  • تولید ضد یخ

منبع: Linkedin

"شرکت  آرمان‌شیمی افروز" به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان محصولات ضدکف در صنایع مختلف، خصوصا در صنعت نساجی شناخته می‌شود. می‌توانید از وب‌سایت رسمی این شرکت به لینک محصولات و بخش ضدکف‌ها مراجعه کرده و یا اطلاعات تماس مستقیم با شرکت را دریافت کنید. این ارتباط به شما این امکان را می‌دهد که بهترین محصولات و خدمات مرتبط با ضدکف‌های سیلیکونی و غیرسیلیکونی را از این تولیدکنندۀ معتبر دریافت کنید.

لینک محصولات ضدکف:  ضدکف‌های سیلیکونی          ضدکف‌های غیرسیلیکونی