انواع الیاف و فرآیندهای تولیدشان

 

الیاف و فیلامنت‌ها چه هستند؟

  منسوجات از نخ و نخ‌ها از الیاف یا رشته‌ها ساخته می‌شوند. عملکرد یک محصول نساجی، چه شلوار جین باشد یا لباس آتش نشانی، بسیار وابسته به نوع الیاف/رشته‌های مورد استفاده در آنهاست. ویژگی‌های این منسوجات نیز به ساختار(مورفولوژی) و خواص مولکولی آنها وابسته است. به طورکلی، مشخصۀ اصلی الیاف و رشته‌ها انعطاف‌پذیری و ظرافتشان است. آنها نسبت به سطح مقطع خود در مقایسه با سایر مواد مانند چوب، پلاستیک یا فلزات طول زیادی دارند. هرچند برخی از الیاف و رشته‌ها خود از چوب یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

تفاوت بین الیاف و رشته‌ها

الیاف که به آنها "الیاف استیپل" نیز می‌گویند دارای طولی بین 2-46 سانتی متر هستند. تعریف الیاف بر اساس سازمان بین المللی استاندارد الیاف BISFA "موادی هستند که با انعطاف پذیری، ظرافت و نسبت بالای طول به سطح مقطع خود متمایز می‌شوند". از سوی دیگر رشته‌ها دارای طول بی نهایت هستند و این درحالیست که تمامی الیاف طبیعی، به جز ابریشم، از نوع الیاف استیپل هستند. الیاف مصنوعی نیز می‌توانند هم بصورت رشته‌ای تولید شوند و هم بصورت الیاف استیپل برش داده شوند. تعریف فیلامنت بر اساس BISFA "الیافی با طول بسیار زیاد هستند که به عنوان الیاف ادامه دار نیز در نظر گرفته می‌شوند". الیاف و رشته‌ها می‌توانند تازه یا بازیافتی باشند. در علم نساجی، این الیاف را در گروه‌های طبیعی یا ساخته دست بشر طبقه بندی می‌کنند.

 

 

مقایسۀ الیاف طبیعی و مصنوعی

  الیاف به دو دستۀ مصنوعی و طبیعی تقسیمبندی می‌شوند. الیاف مصنوعی توسط انسان ساخته می‌شوند. در فرآیند تولید الیاف مصنوعی، مواد خام حاصل از نفت یا چوب به یک محلول شیمیایی تبدیل می‌شوند که الیاف یا رشته‌ها از درون آنها بیرون کشیده شده و تولید می‌شوند. برای نمونه،

 


 

الیاف پلی استر از نفت و الیاف لیوسل از چوب بدست می‌آیند. این الیاف یا رشته‌ها از طریق یک فرآیند شیمیایی ساخته می‌شوند بنابراین شکل یک فیبر یا رشته توسط فرآیند تولید آنها تعیین می‌شود. از سوی دیگر الیاف و رشته‌های طبیعی از گیاهان یا حیوانات موجود در طبیعت بدست می‌آیند. برای مثال پشمی که خز مانند روی بدن گوسفند رشد می‌کند، پنبه که روی ساقۀ گیاه پنبه رشد می‌کند یا ابریشم که توسط کرم ابریشم ایجاد می‌شود. الیاف یا رشته‌های طبیعی خود بصورت فیبر یا رشته در طبیعت وجود دارند.

مقایسۀ الیاف تازه و بازیافتی

هنگامی که الیاف یا رشته‌ها برای اولین بار تولید می‌شوند، به آنها الیاف تازه یا بکر می‌گویند. بنابراین، اولین باری که یک پارچه برای مثال از پنبه (برداشت شده از گیاه پنبه) یا پشم (از گوسفند) یا پلی‌استر حاصل از نفت ساخته می‌شود درواقع از الیاف تازه تولید شده‌است. در سال‌های اخیر، الیاف را از طریق فرآیندهای بازیافتی که برروی پارچه‌ها انجام می‌شود نیز بطور مجدد تولید می‌کنند. بازیافت منسوجات از طریق فرآیندهای فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود.

 

 

 در بازیافت فیزیکی، ضایعات نساجی به الیاف بریده شده تبدیل می‌شوند که می‌توان آنها را در ریسندگی مجدد استفاده کرد. این نوع فرآیند را می‌توان برای همۀ انواع الیاف انجام داد. با این وجود، کیفیت منسوجات بازیافتی در هر مرحلۀ بازیافت کمتر می‌شود چراکه طول الیاف در هر بار از بازیافت کوتاه و کوتاهتر می‌شود. در بازیافت شیمیایی، ضایعات نساجی در درون یک محلول شیمیایی حل شده و رشته‌های الیاف از درون این محلول بیرون کشیده می‌شوند، یعنی همان روشی که در تولید الیاف و رشته‌های مصنوعی انجام می‌شود. بازیافت شیمیایی هنوز برای همۀ انواع الیاف و منسوجات امکانپذیر نیست، اما مزیت بزرگ این نوع از بازیافت، تعیین طول الیاف بازیافتی در فرآیند تولید است، که این مسئله موجب می‌شود کیفیت الیاف کاهش نیابد.

  بازیافت منسوجات راهکاری در جهت افزایش تولید پایدار در جهان است. "شرکت  آرمان‌شیمی افروز" به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان محصولات تعاونی تکمیل نساجی در جهت پایدارسازی هرچه بیشتر صنعت نساجی شناخته می‌شود. برای اطلاع از محصولات این شرکت می‌توانید از و‌سایت رسمی این شرکت به لینک محصولات مراجعه کرده و یا اطلاعات تماس مستقیم با شرکت را دریافت کنید. این ارتباط به شما این امکان را می‌دهد که بهترین محصولات و خدمات مرتبط با محصولات تعاونی و تکمیل نساجی را از این تولیدکنندۀ معتبر دریافت کنید.

 

منبع:

trendytextiles.nl